14 December 2008

#111 H.U.J.A.N

11 dec 2008 : 1732 pm

Hujan.
Sejuk.

Dulu,
aku pernah berkongsi rasa dengan sorang teman
Aku paling suka hujan di Pilah

Sekarang,
Masih hujan di Pilah yang paling aku rindu
Paling buat aku sayu

Terutama waktu petang macam ni
Kalau hujan, aku akan duduk kat meja belajar menghadap tingkap
Aku letak dan buka satu buku kat depan aku
Biar nampak macam aku membaca
Padahal aku akan habiskan masa merenung tingkap sepanjang petang
Tengok pemandangan luar
*Ya, ala-ala budak misteri.......*

Dulu,
Masa masih belajar kat U
Tahun akhir
Aku ader hobi menangkap gambar kilat
*Hokkay, maybe aku agak freak......*
Masa tu aku amik matapelajaran high voltage
Kata prof, kelajuan lightning adalah nano seconds
Sangat pantas
Aku cuma nak mencabar diri sendiri
Aku berhenti bila aku berjaya menangkap satu
Dan aku masih simpan gambar kilat tu buat wallpaper
Walaupun aku dah tak guna lagi henpon tu

Sekarang,
Juga hujan di luar
Tapi pemandangan langsung tak sama
Aku tak nampak hutan Pilah kat luar
Yang mana ada ayam misteri yang akan berkokok jam 3 pagi hampir setiap hari
Takde pokok2 dan bukit yang sayup mata memandang
Juga takde rumah misteri yang aku selalu dengar orang bermain piano di tengah malam

Juga aku tak mampu menangkap gambar kilat
Walaupun aku dah ada kamera yang lebih baik dari henpon lama aku
Aku benci pemandangan dari bilik aku
Hanya nampak blok depan dengan deretan kereta di tempat parkir

Tapi, macam mana pun....
Aku tetap suka kan hujan
Aku sukakan angin sejuk yang segar masa hujan
Aku sukakan daun2 yang berterbangan
Aku sukakan bau rumput yang basah selepas hujan
Aku sukakan langit yang berwarna kelabu

Juga, aku sukakan pelangi selepas hujan

Ya, dan hujan selalu datang bersama rahmat dari Tuhan......

No comments: