15 December 2008

#114 Tentang Brother, perbualan dalam kereta dan siapa aku dulukala

Aku ke KL lagi
Hanya untuk install bagai2 mak nenek yang aku tak tahu
Mulanya aku cuma mintak sorang brother ni tolong angkatkan CPU sampai ke kereta aku
Last2 dengan dia2 skali aku angkut ke KL

Aku kira perjalanan ke KL makan masa tak sampai stengah jam
Untuk orang yg x tau nk cakap aper, stengah jam boleh rasa sangat lama
Tapi kitorang pulak sampai tak perasan masa
Sedar2 dah sampai...... Banyak sangat hikayat nak dikongsinya

Dulu,
Masa mula2 brother ni masuk keje, aku meluat dengan dia
*Sori lah kalo ko baca!*
Aku manusia biasa
Ader rasa prejudis
Ader rasa menyampah kat orang dengan tak memasal
Ader rasa diri sendiri je bagus
Sebab aku rasa dia terlebih ringan mulut
Terlalu bersungguh2 nk amik hati orang keliling ngan sifat ramah mesra

Tapi, macam orang2 tua selalu kata
Tak kenal maka tak cinta
*Hokkay, itu cuma peribahasa bukanlah bermaksud aku sudah jatuh cintan ke aper.......*
Aku amik masa jugaklah nk adapt dgn sifat over friendly dia tu
Padahal aku sendiri ramah tamah orangnyer
Akhirnya, kami jadik geng2
Hari2 di pejabat mesti bergurau2 bangang, kongsi berita mau pun gosip murahan
Dan sungguh.... Aku rasa selesa lepak dengan dia

Sepanjang perjalanan pergi balik kitorang bercerita panjang
Dari sifat2 buruk pemandu2 kat malaysia ni, blajo kat mana dulu, tentang biasiswa, tentang ex-hosmet, idop macam mangsa banjir kat kerinchi... bagai2....
Dah macam mak2 dok bergosip ceruk dapur

Penghabisan cerita yang aku ingat, aku bgtau dia betapa aku rindu nak jadi aku yang dulu
Masa zaman2 sekolah
Aku sangat lain
Aku aktif, ceria dan kadang2 sengal otaknya
Aku bagtau dia, aku bukan lah sebaik yang dia sangka...Skema.

Dulu,
Aku merasa kena denda bukan je atas kerusi, atas meja pun pernah
Betis aku pernah berbirat dek rotan akibat bising dalam kelas, x brenti nak berborak
Pernah kena ketuk ketampi sebab tak siap keje skolah
Pernah kena sekeh kepala sebab salah jawab sifir
Pernah kena diri depan kelas ramai2 sebab sengaja melepak dalam library dengan chekgu ensem demi nak mengelak masuk kelas kemahiran hidup yang paling kami tak gemar masa tu


Sekolah menengah, aku pun ponteng kelas, panjat pagar lari skolah
Rasa diri macam hero filem
Sebagai ketua tingkatan untuk kelas paling depan pada tahun paling senior, aku rasa aku berkuasa besar
Seskali ader rasa diri terkenal kat sekolah,walaupun tak mungkin semua orang kenal aku
Seskali giler glamour, prasan bagus prasan diva. Kadang2.
Kalau nak gelak, aku gelak sakan.... gelak setan, gelak sampai sakit2 perot sampai mengalir air mata
Kalau nak marah, aku marah ikut tahap baran aku..... siap baling kerusi lagik
Macam citer tamil
Kalau nak maki, aku maki hamun saja ikut tahap lancang mulot.... Ya, aku pernah sound sorang mamat dengan bongkaknyer depan surau lagik.....
*Astagfirullah.... adik2 jgn tiru aksi ini di mana2 sekalipun yer!*
Kalau membebel, aku bebel ikut tahap mak nenek aku
Ya, perasaan tu yang aku rindu
Rasa bebas, rasa penuh semangat, rasa berani mati, rasa percaya diri


Tapi,
Sejak lepas aku masuk matriks, semua tu ilang
Aku jadi pasif
Sebab aku rasa diri macam alien, sebab aku x macam orang lain yang datang dari sekolah terer2
Aku skolah kampung, result SPM pun takat boleh buat bangga diri sendiri je
Semua orang nampak skema pada mata aku
*Matilah kalo geng heksasianoferat baca neh!!!*
Time semua orang blajo, aku je asyik melekat kat bilik TV tgk kartun
Time semua orang stay up malam, aku je pukol sploh dah kemaruk berselubung atas katil
Time semua orang buat study group, aku sebuk bergayut ngan mak abah kat public phone, tak pun mlepak kat bilik membe heksasianoferat yg len. Dina terutamanya.
Time orang len tido lepas suboh barulah aku study sorang2
Alien. Wierd. Freak
Hanya geng heksasianoferat je yang nampak aku normal.
*Hokkay, maybe diorang pun ader nampak 'kelainan' pada aku, aku je yg x tau.... ;p*
Dan aku sayang korang.... Sungguh!

Kat U, masih macam tu jugak
Bukan budak yang slalu datang lambat ke kelas
Atau budak bijak yg dapat straight A's setiap semester
Atau budak paling menonjol dengan killer questions
Atau budak nakal yang slalu tido dalam kelas
Atau budak yang paling glamer sbb suka flirt.
Bukan, tidak yang itu.... aku pun x mahu.
Aku bukan saper2
Cuma orang BIASA. Plain.

Kat opis, MASIH begitu
Garisan hidup aku malar
Takde turun naik

Kadang2 aku rindu diri aku yang dulu.
Ya, kadang2......

No comments: