21 December 2008

#123 Hujung minggu saya


20 Nov 2008

Rasanya lama dah tak keluar pagi2 buta. Masa warna langit masih tidak jelas. Apa kah kelabu, biru atau jingga. Cantik. Udara sejuk juga masih berbaki. Segar.
Aku keluar rumah jam 0700 pagi yang mana kalau hari2 biasa aku masih seronok berguling2 dalam bilik. Atau ketika hujung2 minggu begini masih tarik selimut dalam rengkuk.
Jalanraya masih lengang. Pemandangan yang sangat mustahil jika ini adalah hari kerja.
Memandu juga jadi seronok. Sedar2 sudah lebih had laju. Sesekali.

Aku tiba umah Kak Su sebelum pukul 0800. Waktu yang biasanya aku baru sibuk bersiap nak ke pejabat. Masa berborak dengan mak Kak Su, dia tanya aku.
Awak asyik sibuk pergi kenduri orang.... kenduri awak bila pula?
Aku jawab ikhlas saja. Saya belum 'ada orang' makcik, lambat lagilah jawabnya. Mak kak Su senyum je. Kalau ngan mak aku takdenye aku jawab apaper, diam je sambil buat muka tapaham soklan.
Samalah si Su tu. Yang seeloknya cari masa belajar...... Tambah mak Kak Su.
Dulu tak terpikir makcik.... *Senyum*

Hari ni, balik JB lagi. Kenduri kawen (Mawi? ;p) membe kat Kota Tinggi. Kitorang gerak dari Seremban adalah dekat2 kol 0900. Sebab Kak Ika datang lewat, tayar keta pancit katernyer.....
Dek sebab lama tak jumpa masing2 ada lah cerita nak dikongsi. Berselang seli dengan kisah2 Mawi-Ekin yang menikah pagi ni.

Kitorang sengaja pasang radio era, nak dengar siaran kat majlis kawen depa ni.
Alahai, orang kita memang cenggini kan? Suka sangat amik tahu hal artis2.
Kadang2 kesian jugak lah dengan artis2 ni. Kawen pun susah.
Semua orang pakat menyibuk. Berapa harga hantaran, apa tema nya, buat kat mana, berapa kos berhabis, kat mana honey moon, sapa sponsor itu ini.
Ya, sampai lah imam yang menikah kan pun turut sama tempias glamernyer... hehe

Aku bagitau pada Kak Su dan Kak Ika, perasan tak, kita asyik pergi kenduri kawen membe2. Sampai satu tahap, masa kitorang kawen membe2 datang kenduri kitorang plak.... time tu masing2 dah kendong anak. Haha.... Mungkin begitu lah nanti!


21 Nov 2008

Aku sampai rumah pukul satu lebey. Masa tu melodi masih bersiaran. Sedang dihadap hosmet aku dengan tekunnya. Bertolak dari JB dalam kol 0930. Aku rasa perjalanan sangat sekejap, tapi letih bukan main lagi. Aku solat dulu, pastu layan TV. Tgk Nona. Separuh jalan, nona ke mana.... aku dah ke mana. Kol 1500 sambung tgk Hana-Kimi kat 8TV. Pun separuh jalan. Separuh lagi dah nampak bintang! Mata aku macam digam-gam. Lama dah rasanya tak tido tengahari cenggini. Selalunya aku just terlelap sementara nak tunggu azan Zohor. Ya, sunnah nabi..... Sedar2 aku bangun dah 1730! Hoho, tak bleh jadik neh......Pantang aku asar lewat! Ngan penuh gagah gigihnya aku bangun, mandi, solat..... then, hapdet entri ni dengan riang ria nya.....

Dah takde keje sangat dah ni, hapdet blog je lah.......

No comments: