02 March 2009

Update lah ni..... [v4] - Streamyx

16 Feb 2009
20:09 pm

Aku meeting di KL hari ini.
Mulanya cuma pagi.Petang dah boleh balik opis. Setel report lagi seketul dua yang tertangguh. Last2 meeting meleret sampai pukul 2. Laparnya bukan main lagi.
Breakfast tak sempat.Time break pukul 11 lebih tu aku melantak kuih sampai 3 ketul. Serakah betul.
Masa lunch aku makan laju2.
1st, sebab aku kebulur.
2nd aku kejar masa. Makan, solat kemudian sambung semula meeting pukul 3. Rasa macam tak sempat benar.
3rd, sebab cik Puan yang meneman aku makan hanya makan buah.Tak bleh bagi dia tunggu lama. Punya lah aku seranah amik nasik lauk bukan mai lagi, dia bleh makan buah je itu pun tanpa sarapan pagi. Gilo!Kalo aku la, dah guling2. Lutut ketaq2 dah tahan lapar.
Biasanya kalau meeting yang dah meleret2 aku akan hilang fokus separuh jalan.
Ya, memang dasar orang cepat bosan.
Last2 yang berbincang tingal Bos Kecik sama team satu lagi.
Aku sama kakak seorang lagi dah lost. Siap boleh surfing2 sambil gelak2 kat belakang. Baeekk punya perangai anak buah macam ni.

Habis meeting ngam2 pukul 6.
Aku rushing cari surau untuk Asar. Kebetulan ada seorang sang Menejer nak tumpang aku balik. Sebab perjalanan pulang aku satu jalan ke opis. Keretanya di parkir di situ sebab dia dari Kuantan. Naik bas.
Well, memang aku tak berkira.Nak tumpang, tumpanglah.
Tapi aku dapat imagine situasi yang bakal aku tempuhi nanti. Awkard.
Perjalanan pulang memang mencabar. Kereta banyak macam biasa. Aku puas lah control pemanduan berkhemah depan sang menejer. Sebab membe2 yang pernah naik dengan aku beritaau aku bawa kereta laju. Sesetengahnya tuduh aku bawak kelam kabut. Demn!
Otak aku pula ligat memikir topik2 yang boleh dibualkan sepanjang perjalanan.
Ya, serupa macam situasi masa aku menumpang kete Boss Kecik dulu.
Perbualan pasal asal usul, duduk kat mana, belajar mana,jalan mana yang biasa dilalui, kesesakan lalulintas dan hal keluarga. Klise.
Tapi, kalo tak macam tu mau keras aku.

Pertengahan jalan, masa tengah lalu highway KL-Putrajaya ada satu eksiden.
Kami syak baru berlaku.
Ada 3 buah kereta berhenti.
Kereta pacuan 4 roda, waja dan limo airport.
Mujur eksiden berlaku pada laluan menurun bukit. Jadiknya kami yang datang dari atas awal2 dah kurangkan kelajuan.Kalau tak mau banyak adengan cium bontot kereta berlaku.
Seorang mamat terbaring tersungkur kat laluan kecemasan.Pandai dia pilih tempat landing yang sesuai.
Aku rasa tangan dia mungkin sebelah patah, sebab postur dia terbaring macam bahu dia dah terkehel ke belakang.
Ada 2 orang menghampiri sambil tolong mamat malang ni bangun.
Masa nak melepasi tempat kejadian aku nampak mamat ni bangun duduk.
Muka dah mamai2. Kepala sebelah kanan berdarah.

Ada lagi 2 orang mamat pulak buat gaya macho tahan semua kereta yang tengah lalu. Kamikaze.
Ko harus tahu highway ni adalah gelanggang paling sesuai nk uji kelajuan maksimum kenderaan ko sambil tangan tak payah pegang stereng.
*Tolong abaikan 5 perkataan yang terakhir itu... sebarang kejadian tak diingini adalah di bawah tanggungjawab sendri2!*
Sekali ko tekan minyak, ko lupa kereta dibuat bersama break.Percayalah. Aku pun pernah terjebak bersama JEJAKA haku. Hoh!:O
Kereta2 pada tiga2 lane berhenti sepenuhnya.
Aku berdebar gak, kot ada sesiapa tak sempat brek..... tersagat pula kamikaze dua orang tu, tak ke naya...Nauzubillah!
Bangkai motor bersepai sepanjang 3 lane tu.
Helmet tercampak kat lane tengah dan motor melintang penuh pada lane paling kanan.
2 mamat yang tahan kereta2 dok mengangkut bangkai motor yg dah tak rupe motor itu ke lane kecemasan.
Kalo mangsa kat lane kecemasan, tapi motor terbang sampai lane paling kanan....Ape cer?Confirm bawa laju, terbabas sendiri tu.
Sebab 3-3 kete yang berhenti, takde satu pun yang ada bekas calar, kemik apatah lagi remuk.
Lepas tu aku tengok kereta masing2 slow je. Bawa ala2 depan ader perangkap halaju. Alah, tu pun kejap je. Insaf seminit dua.

Mak aaku kalo ader eksiden pantang besar dia kitorang tengok.
Kalau ada orang mati, boleh kena badi katanya.
Memangla, tapi dah sah2 nampak orang tu hidup lagi kan...So, boleh lah tengok... Ye dok?
Aku turunkan sang menejer depan tangga opis.
Yang tak bestnya, adalah dalam sepuluh orang sedang bertenggek di situ.
Aku syak budak2 shift malam. Sebab masa tu nak hampir kol 7. Ada muka yang aku familiar, tapi aku tak sure membere sama unit atau pun tidak.
Aku tak kisahkan sangat saham yang mungkin menjunam, cuma aku fikirkan entah apalah yang masing2 fikir bila nampak aku turunkan sang menejer di situ.
Manusia, rambut sama hitam. Hati lain2.
Dalam ramai2 mungkin akan ada yang bersangka buruk. Mudah2 an tak.

Turun je sang menejer, aku cepat2 off aircond yang bukan men lagi sejuknya.
Sebab aku takut sang menejer kepanasan. Dan menyangka aku adalah spesies reptilia yang sentiasa berdarah sejuk. Sikit2 sejuk, sikit2 gigil.
Padahal jari aku naik krem menahan. Kuku semua dah naik biru.

Dari opis aku trus pecut balik umah.
Baru lah boleh drive sambil ber'hooyeah-hoyeaah'.
Siap nyanyi2 sumbang dengan penuh perasaan. Hapedah!
Alang2 sampai rumah dah kol 1915, aku tunggu saja azan maghrib baru mandi.
Punya lah semangat ni...Plannya lepas mandi, solat, masak serba sikit tengok berita, layan cerita korea then nak update blog.
Alih2.....malam ni.....Internet connection.....Fail!
Buat report pada 100....
Pada pertengahan....
Perempuan bersuara sama yang tak jemu menyebut tekan satu untuk bla..bla..bla, tekan dua bla..bla..bla...itu tiba2 berkata....."Para pelanggan yang dihormati, kami sedang mengalami kemerosotan kelajuan streamyx....bla...bla..bla....Kerjasama anda amat diharapkan , sekian terima kasih..."
Demn!

Hilang sume idea dan semangat. Last2 ini lah hasil entri jadinye.