06 June 2010

1.

2 hari lepas balik dari Jerangau aku book off.
Kebetulan aku memang dah siap2 apply cuti Khamis tu.
Sebab Jumaat cuti Wesak.
Kengkunun kalau nak cuti, biarlah lama sikit dapat rehat kat rumah.

Mak bebel.
Katanya, kalau takat kerja 2 hari baik aku terus cuti je balik Jerangau hari tu.
Alahai..... Masa pergi hari tu ingat 2 hari je, last2 sampai ke weekend.
So, adalah kerja2 yang belum selesai.
Lagi pulak, takkan nak tinggalkan opis lama2.
Nanti rindu lah peminat2 saya...... Ahaks!

Rabu pagi, aku drive balik JB.
Walaupun drive dalam hujan lebat, tapi kereta tak berapa banyak... So, trafik selesa.
Maklumlah, bukan hujung minggu.
Sepanjang jalan layan karaoke lagu Taylor Swift sorang2.
Satu hal yang buat aku terharu tiap kali sampai rumah (terutama lepas outstation panjang or standby malam) ialah bila nampak je muka aku, mak terus pesan....
"Dah, lepas makan sembahyang terus pegi tido!" Giler sayu~~
Dah besar2 panjang (walaupun kaki tak panjang!) masih ada orang nak risau kan waktu tido aku...... Huhuhu, itu lah syurga dunia akhirat saya~

Aku cuti sampai ahad.
Dan sepanjang cuti ntah berapa kali lah aku jadi driver ke sana ke mari.
Juga aku tak lepaskan kesempatan untuk hantar JEJAKA aku ke pusat servis.
Dah tiba masanya pun. Kesian aku tengokkan.....
Selain tu aku ganti tayar dan baterinya jugak. Dia sihat, haruslah aku selamat. InsyaAllah~

Tiba2 aku rasa macam tak mahu balik SK ahad tu.
So, aku sms boss bagitau aku masuk opis lambat sikit Isnin tu.
Boss takkan nak berkira kan..... Yang aku kerja wiken sampai malam2 buta tu tak nak kira plak?

Aku sms kat dia --> Boss, esok sy lewat sket ke opis. Ada hal kat umah. tq
Tanpa menyebut dengan jelas rumah manakah yang aku ada hal sangat tu kanz?
Well, aku tak tipu kay...... Cuma tak berkata benar saja! Ahaks!
Boss reply --> Ok, anak demam ke
Aku reply balik --> Anak meragam. Bapak outstation stahun. He3.
Amik kau! Nak sindir orang pulak dia......
Boss jawab semual -->Minta fasakh la kalu dh 1 thn tu he4x
Aiks, menjawab plak dia??
Aku reply -->Nnt kena tuntut gantirugi juta2 plak
Boss reply -->Ok la tu, nanti kang kena bw lari ke lombok, rm2.80 jer
Perghh, boleh plak dia bagi kan? Aku tak balas dah lepas tuh.... Abes idea!

Isnin pagi aku gerak dari rumah terus ke opis. Nekad.
Sampai opis, lepas lunch aku dengan brother pakcik dan staff baru gerak buat keje kat Ibusawat Cyber. Brother apek dah cuti, sambut gawai.
Tengah2 buat kerja, dapat pulak perkhabaran buruk yang lain.
Ada equipment rosak terus sebab salur air yang melalui atas equipment pecah, totally breakdown. Nasib baik kat Putrajaya jer.
Kitorang bergegas balik opis after brother apek inform ader simpanan spare dalam store.
Lepas Maghrib, kitorang ramia2 ke lokasi kejadian.
Siap ada salah seorang opismet kitorang tu datang dengan ada kesan2 tanah merah kat hujung seluar. Baru balik dari tanah perkuburan katanya. Saudara meninggal.
Mak aiihh, punya lah busuk bilik equipment! Rupernye yang pecah tu salur air kantin dari tingkat atas.
Nasib baik salur air kantin kanz.... Kalau salur air toilet~~

Dalam pukul 2100 malam aku cabut balik rumah.
Lepas mandi, solat Isya' aku pergi balik ke Perbadanan Putrajaya.
Brother Pakcik menepek je ikut aku ke hulu ke hilir. Katanya aku berbau wangi. Of coz lah.... Aku sorang je yang dah mandi!
Aku tengok orang lain buat muka selamba je duduk dalam bilik busuk tu. Dah imun agaknyer.
Siap boleh layan teguk milo dalam tu. Ada yang makan2 kacang lagik!
Akhirnya, lepas penat menunggu vendor siap kan kerja, tunggu servis up, lena sedar lena sedar, semuanya kembali pulih dalam pukul 0415 pagi.
Aku sampai rumah dalam pukul 0430 pagi. Nasib baik rumah dekat kan.
Bayangkan membe yang balik dari kubur tu nak balik Gombak.... Pukul berapa lah agaknya sampai... nak kena mandi2 lagi. Nak2 dari perkuburan kan.....

Letih tak tercakaplah.... tapi yang paling aku frust sekali masa sampai dalam bilik ialah......
Sebelum balik JB haritu aku cabut semua cadar katil dan sarung bantal untuk di basuh kat rumah.
Oleh sebab aku tak sempat lagi nak sarungkan semula masa aku balik sekejap tu, dengan mata rabak dan hati bengkak aku sarungkan lah jugak katil dan bantal2 aku....
Last2 hampir pukul 0500 pagi baru dapat rehatkan badan.
Suboh? Pukul 0645 kau! Nasib belum masuk gajah!!

So, moral ye Senah........ Ingat selalu.....
Kalau nak cuti panjang, pastu dah cabut cadar katil siap2.... terus sarungkan dengan cadar katil dan sarung bantal spare.
Supaya tak rabak mata dan bengkak hati di kemudian hari!
Alahai Senah~~

No comments: