21 June 2010

Si Pi Ar - Part1

Aku tak ingat bilakah kali terakhir aku hadiri kursus untuk tahun ni.
Kalau dulu masa opis kat KL, manjang muka aku je yang pi kursus.
Pernah sekali tu training hours aku cecah sampai 250++ hours, padahal minimum training hours yang diwajibkan kami pergi adalah 40 jam sahaja setahun. Senak otak!
Maklumlah, dulu pejabat dengan tempat kursus sekangkang kera je.
Pulak tu masa tu aku staff baru. Manalah ada keje sangat.
So bila ada training bahagian teknikal, training centre rajinlah call minta saper2 yang ada masa free datang memenuhkan kehadiran peserta.
Praktikal sungguh kanz!

Hari ni, aku ada kursus.
Tapi bukan kursus equipment yang aku jaga.
Tak berkaitan dengan teknikal pun.
Well, actually training ni sungguh teknikal. Tapi teknikal yang bukan berkaitan dengan kerja2 teknikal yang aku selalu buat tu.
Teknikal dalam erti kater lain, banyak menggunakan teknikal......aarrggghhhh aper aku dah start merepek ni kanz? Hmmm....

Okay.

Aku attend training Basic Of 1st Aid & CPR. Kengkunun berkaitan OSH segala lah ni.
Ntah macam mana ex-boss besar boleh calonkan nama aku untuk unit aku.
Tak paham sungguh.
Ada muka penyelamat kah aku? Murni sungguh bunyiknya.

Dengan tiada sekelumit pengetahuan pun mengenai kerja2 menyelamatkan orang apatah lagi memberi bantuan CPR, saper yang tak nerves kanz?
Plak tu masa sampai kat klas dalam pukul 0915 tu, klas dah mula.
Giler punctual!
Hu3, malulah semua orang tengok. Apa bleh buat, saya salahkan trafik jam.
Mujur lah ada kakak yang baik hati dah reserved kan tempat duduk aku sebelah dia.
Kalo tak menggagaulah aku nak cari tempat duduk.

Mujur sekali lagi, selang 15 minit kemudia masuk seorang lagi peserta.
So, bukan aku yang paling lewat kanz? Fuhhh....
Trainer kitorang berbangsa Cina, tapi fasih berbahasa.
Sesekali terkeluar jugaklah pelat apeknya.
Mula2 masa dia tanya aper makna CPR semua tak jawab.
Mana nak ingat kan? Tau pun tak.
Tapi bila dia tanya....
"Aper yang kamu faham dengan CPR?"
Mulalah ada suara yang jawab... "cium2..."
"Okay, lepas cium2 kita nak buat aper?" Tanya dia lagi. Sambil menyengih.
"Pastu pam2...." Kater mamat yang masuk lewat tadi sambil buat gaya menekan pada dada patung.
"Haa, OK. Lepas tu aper?.......raba2??" Sambil meraba2 badan patung di atas meja.
Muahahahahahha!!
"Ye lah.... bukan ker? C. P. R.... cium2...pam2...raba2...."
Owh, trainer yang lucu!

"Biasanya kamu tengok orang buat CPR kat mana?" Tanyanya lagi.
-"ER!"
"Bagus........lagi?"
-"House!"
"OK .... ....lagi?"
-"James Bond!"
"Boleh jugak......... lagi?" Sambil buat muka konfius.
-"BAYWATCH!"
Semua orang toleh kat mamat yang datang lewat tadi.
"Ye, lah.... cerita tu ramai orang lemas. Kena bagi CPR"
Ceh..... Dasar senget! Tapi, masuk akal.

Masa 1st time kena buat CPR kat patung sangat bodoooo rasanya.
Tiup2 tak kembang pun dada patung tu.
Tiup dah sepenuh hati dah... Siap kembung2 pipi aku.
Rupanya salah skill da..... Lupa nk tekan hidung patung.
Memang lah tak kembang, ader 'kebocoran' kater trainer tu.
1st timer kay!!

Bila buat 2nd time terus berjaya.
Yeah!

No comments: