07 June 2010

Entri ini tidak berkaitan hal kerja. Sumpah.

Sabtu, hari untuk aku berhibernate.
Cukuplah berpenat lelah untuk beberapa minggu kebelakangan ni.
Aku memang macam tu.
Ada hari tersangat lah sibuknya.
Ada hari tersangat lah santainya.
Tak menentu.

Dek kerana itu aku 'mengurung' diri untuk sehari.
Segala kenduri kendara, program hujung minggu mahu pun acara window shopping aku abaikan.

Ahad, aku dah 'bergerak' semula.
Aku ke kenduri kawen salah seorang teman yang aku mula2 kenal masa attend kursus untuk budak2 scholar tempat aku kerja sekarang.
Kebetulan, teman yang kawen ni pulak pernah praktikal satu tempat dengan Kak Su, maka bertemanlah aku ke sana.
Kenduri tak jauh, kat Port Dickson jer.
Kebetulan Kak Su menetap kat Seremban.

Masa on da way ke rumah Kak Su, tiba2 trafik jadik slow. Dari jauh aku nampak asap hitam pekat berkepul2 di hadapan.
Aku syak mesti ada eksiden ni.
Paling2 pun lori tangki yang terbakar.
Maklumlah, tengok kan dari asap tebal yang kemahin lagik tu.
Merangkak2 trafik, aku masih tak nampak apekah yang terbakar sebenarnya.
Sebelah mana terbakarnya? Kiri ke kanan? Ke lane tengah?
Masa tu aku stay di lane paling kiri.
Sebab aku takut time2 jam macam ni senang untuk aku terus ke susur keluar yang dah tak berapa jauh jaraknya.
Last2 nampak jugak lah aper yang terbakar.
Sebijik kereta sedang terbakar sepenuhnya kat lorong kecemasan.
Semua kereta yang kat lane kiri menyusur ke lane tengah.
Bimbang perkara buruk bakal berlaku memandangkan api masih marak membakar seluruh kereta masa tu.
Uish, aper kes lah jadik macam tu kan??

Masa sampai je turn kereta depan aku menghampiri dengan kete yang terbakar tu, aku nampak kereta polis tengah beam2 lampu kat kitorang.
Aku ke kiri sikit untuk bagi laluan. Padahal aku baru masuk ke lane tengah.
Nak setel kan kes terbakar ni kot? Syak aku.
Polis bagi isyarat suruh kereta semua ke kiri.
Kereta depan berhenti. Mungkin sebab tak faham atau konfius. Tambahan kereta tu berplat no dari seberang tambak.

Kereta polis tu masih tunjuk arah ke kiri, suruh kitorang ke tepi lagi.
Ape hal? Rupanya ader lah kete VIP nak lalu.... Kenalah bagi jalan.
Memang sengal ayam tak hengat aku cakap kau!
Kot ye pun tunggu2 lah lepas lokasi kejadian! Yang kau tak sabar2 nak soh kitorang ke tepi gak aper hal??
Ingat aku tak bayar cukai jalan ker??
Tak nampak api tengah marak sebelah tu??
Kot kalau apaper hal berlaku kau nak tanggungjawab??
Aku lepas je kete polis dan kete VIP2 tu melepasi pandangan mata serta merta darah naik ke muka.
Dah lah memang cuaca panas masa tu.
Tengahari lah katakan.
Aku dengan meroyannya jerit sekuat2 hati dalam kereta "BANGKAI!!" dengan tak merujuk kepada polis, kete VIP mahupun trafik yang baru pulih seperti sediakala.
Agaknya aku jerit bangkai sebab kepala hotak dah terset imej bangkai kereta yang terbakar tu kot.



Kadang2 aku tak faham kat manakah konsep rakyat di dahulukan bila mana hal2 macam ni berlaku kau masih meletakkan kami golongan marhaen ini di belakang~~


1 comment:

khad said...

S.E.N.G.A.L