24 June 2010

Si Pi Ar - Part3

23 Jun 2010. Hari last training.
Hari ni kami, team 1st Aid (FA) bergabung dengan dua lagi team iaitu team Fire Fighting (FF) dan team Emergency Response watever namernya yang dipanggil team ERP.
Sesi pagi lebih menjurus kepada mengulangkaji topik2 yang telah kami pelajari sepanjang 2 ari.
Team FA dah dua hari training, manakala lagi 2 team tu baru semalam training.
Jadiknya subjek kitorang lebih banyak disentuh berbanding subjek yang diorang belajar.
Tambahan pulak team FA tersangatlah kecoh orang2nya.
So, team FA je yang lebih banyak mulut compare to team FF dan ERP yang kesemua pesertanya adalah lelaki.
Bukan patutnya diorang lagi kecoh ker? Hmmm.

Lepas lunch kitorang bergerak ke ibusawat terdekat untuk sesi latihan kebakaran pula.
Serupa macam semalam, kitorang perlu 'berlakon'.
Ada yang jadik mangsa, ader yang jadik marsyal, ada yang jadik rescuer, ada yang jadi paramedik.....
So, oleh sebab tak diberitahu bakal ada sesi demo seperti semalam, dan tak dipesan supaya bawa pakaian burok maka aku sekadar offer diri jadik rescuer sahaja.
Buatnya dia solek kasik koyak atau kotor baju macam masa kitorang buat latihan semalam tak ke naya?
Team rescuer ada 8 orang, 3 antaranya perempuan.
Trainer letak mangsa pun 8 orang jugak. Juga ada 3 orang perempuan.
So, team kitorang kengkunun pakat pergi bantu sorang satu mangsa.
Itu sebelum kejadian lah....
Masa betul2 buat latihan, rupenya ader plak mangsa pengsan, patah kaki, takkan ko nak angkat sorang2?

Masa sampai kat lokasi tu mangsa 1st yang aku nmpk, budak lelaki.
Dia ni satu team dengan aku masa latihan semalam.
Aku tanya dia, ko ni baring tak boleh jalan ke,ko pengsan, atau mati?
Dia jawab pengsan.
Hahahaha, kalau betul2 tengah selamatkan orang pengsan boleh ke tanya macam tu? Sengal!
Bukan aper, semalam masa team kitorang jadik mangsa, ada salah seorang brother ni kengkunun mat rempit yang eksiden.
Dia sebenarnya tak boleh bangun je, kengkununnya mungkin patah tulang belakang atau luka dalaman dan tak pengsan.
Tapi alih2 team penyelamat bagi CPR kat dia. Hahahaha..... Nampak sangat masing2 kemaruk nak bagi CPR! (Tapi CPR olok2 lah!)
So, enggan situasi bangang berulang pada diri sendiri eloklah aku bertanya kan?

Aku tinggalkan brother tu. Biar rescuer lain selamatkan dia.
Boleh pilih2 mangsa plak kan?
Oleh sebab sempat ader sesi dialog bersama mangsa, bila aku ke mangsa lain masing2 dah ader rescuer sendiri.
Last2 aku nmpk ader sorang mamat bawah meja. Terbaring.
Aku tak kenal dia. Maybe dari team FF.
Sekali lagi aku buat sesi ramah mesra, aku tanya dia tak boleh jalan, pengsan atau mati?
Dia kata pengsan jugak.
Hadoi... Camno den nak ngangkut neh?
Aku panggil seorang kakak rescuer tolong aku.
"Macam mana nak angkat ko ni?"
Uish, lelaki dowh, kot kalo badan keding pun berat ni kan pulak yang sedang2 macam ni!
Kakak tu pun tanya soklan yang sama.
Katernya lagi..."Biaq betui nak kena ngangkat hang.... berat tuh.....!"
"Aper kater kita tukar? Ko jadik mangsa, aku jadi penyelamat. Aku angkat ko jer..."
Kata si mangsa dengan bersungguh2 kepada aku.
"Banyak chantek.... Ko ingat real situation boleh tukar2 ke saper jadik mangsa, saper jadik penyelamat?? Trainer pun mestilah tau kita tukar!"
Last2 kitorang soh dia jalan sendiri ke tingkat bawah.
Owh, mangsa berada di tingkat 1. So, bila sampai kat bawah tu kitorang soh dia baring sekali lagi.
"Saya angkat kaki....." Aku pilih jalan selamat kay...
"Okay akak kira 1,2,3 kita angkat. 1...2...3...!"
Aku dah angkat kaki mamat ni setinggi pinggang aku. Sumpah tak gerak!
Tak terangkat kakak tu. Berat!
Mujur lepas tu brother2 rescuer lain yang baru balik dari menghantar mangsa ke tempat paramedik datang semula dalam building.
Maka, kami 'menyerahkan' saja mangsa kami pada mereka.
Kami menyambung mencari mangsa yang masih tinggal.... Fuhh....

Anyway, 3 hari training membuka mata aku pada pentingnya menjaga diri.
Kemalangan boleh berlaku bila2 masa, banyak cara, di merata tempat dan dari segala punca.
Aku juga nampak pentingnya punya asas pengetahuan untuk menyelamatkan mangsa.
Tak perlu jadik hero untuk orang lain.
Cukuplah kau ada untuk selamatkan kelurga kau sendiri andai berlaku kemalangan seperti terhenti napas, luka, melecur hatta tercekik sekalipun.

Tapilah kan......
Ko agak2 lah kan, kalo betul2 ko jumpa mangsa dalam situasi kebakaran yang isipadu badannya adalah lebih tinggi dari kau sendiri........
Adakah kau akan cuba juga menolong walau payah....
Atau tinggalkannya berjuang seorang diri sementara kau mencari penyelamat yang lebih layak?
Hmmm......

1 comment:

python said...

nice blog http://dslrjourney.blogspot.com