07 June 2010

4.

Jumaat yang penuh berkat.

Aku jadikan kata2 itu doa.
Troubleshoot sampai ke 0300 pagi rupanya tak berjaya di selesaikan.
Lepas 3 pagi aku tak dapat apa2 call aku sangka semuanya dah pulih seperti sediakala.
Malangnya pagi2 Jumaat tu aku dapat call minta aku turun site, setelkan hal semalam yang tak selesai.

Ya Allah, bantulah kami....

Sambil ditemani staff baru aku ke Ibusawat Cyberjaya.
Biasanya aku bertemankan brother pakcik.
Atau pun brother apek.
Atau kedua-duanya.
Kali ini tidak salah seorang dari diorang. Aku rasa kekok. Aku rasa napas aku tinggal separuh.
Nak mula dari mana? Apa aku kena buat? Apa yang aku jangan buat?
Pikir Senah pikir!
Orang site pula sibuk attend breakdown yang lain. Tinggal kami berdua.

Lepas hampir cuba pelbagai cara, aku berhenti lunch.
Aku bawak staff balik ke opis yang tak sekangkang kera je jauhnya tu.
Sambung lepas Jumaat kata aku.
Tapi aku tak balik lepas Jumaat.
Aku siapkan kerja2 aku dulu.
Sambil otak ligat berfikir itu ini.
Staff aku, aku halau suruh ikut exec lain buat testing.
Juga di Ibusawat Cyber.
Kejap lagi aku datang sana. janji aku.
Sudanya sampai pukul 1630 baru aku ke sana.
Orang site mati2 ingat circuit dah up.

Aku datang dengan semangat baru.
Calm down..... cool.... think...think...!
Aku buat ikut step satu persatu.
Aku configure dengan yakinnya.
Tanda2 positif dah kelihatan! Chayok!

Lepas siap kat Ibusawat, aku cakap kat orang site.... "Bang, bawak saya ke customer site pulak"
Aku dah tak nak pikir banyak lagi.
Cuba je semua cara!
Sampai kat site customer aku terpegun sat.
Wahhh, atas bukit ni boleh nampak satu Cyberjaya kau! Tinggi betul!
Nak2 masa sampai tu lagi 10 minit nak masuk maghrib....
Suasana memang terbaeek wa cakap lu! Subhanallah!

Aku configure serupa macam aku buat kat equipment Ibusawat.
Nekad wey, nekad. Bukan naked kay!
Siap lah password kena blocked bagai.
Kabel salah pasang.
Macam2 jadik!
Aku berhenti solat sat, pastu sambung.
Tak toleh ke belakang lagik.
Malam ni mesti up! Boss2 besar dah melenting semua.
Pedulikan!

Aku pun sampai dah tak tahu aper aku godek.
Orang site yang temankan aku pun tengok aku dah macam pompuan meroyan agaknya.
Dan macam yang aku selalu cakap dan aku percaya, Jumaat memang penuh keberkatan.
Alhamdulillah......
DIA tolong sekali lagi dengan cara yang kau tak duga.
Servis UP! Arrgghhh!!! nak golek guling2 tamil rasanya masa tuh!
2300 malam, aku amik kereta depan ibusawat Cyber.
Cyber pun dah sunyi.
Esok hujung minggu. Cuti sekolah pulak tu.
Dan
sekali lagi
aku
demam urat malam tu.......

No comments: