04 January 2009

#09_01_132 Kecoh kancah

"Ko tau aper maksud kancah tak?" tanya brother kecik pada satu petang ketika masa bekerja kami hanya tingga kira2 satu jam lagi sebelum kami bercuti pada hujung minggu.

"Aku macam tau, tapi x tau nk ckp maksudnye mcm mana" *ceh....ayat aku tu diguna untuk cube blagak pandai jer....... ;p*

"Maksud dia macam terjebak ker?"

"Lebey kuang macam tu lah" jawab aku sambil kepala hotak aku merujuk kepada perkataan kancah maksiat dan kancah jenayah. *Btol lah agaknye tu kot.......*

"Ader maksud lain x kancah tu?" tanya brother kecik lagi

"Apsal tetiba ko tanye ni?" Aku.

" Tadi membe aku tny, ko ader kancah x? nk buat dodol lah.... Aku jwb nnt aku tny mak aku ader ke x...tp sbnrnye aku x tau pun kancah tu aper. Aku terpikir kancah tu maksud dia kawah ke, aper... Tp aku x tny lah dia aper maksud kancah. takut aku sorang je yg x tau aper maksud kancah tu. tu yg aku tny ko"

"Ooo, ntah2 dia nk ckp kawah kot.... tp tercakap kancah" Hah, aku memandai2 buat kesimpulan sendri.......

" Tu lah, tp aku takut mmg ader benda nama kancah... sbb tu aku x tny dia, aku tny korang dulu... kot lah korang tau" Brother kecik.

"Tak pun kancah tu maksudnye batang yang buat kacau dodol yg bentuk cam dayung sampan tu kot" Aku tunjuk pandai lagik sekali

"A'ah... mungkin lah" sampuk brother partner...

"Ko tau?" tny brother pada brother jiran pulak.

"Tak tau...." jawab brother jiran dan brother partner.

"Boss tau boss?" tanya aku pada seorg manager.

"Kancah tu maksudnyer medan...." konfiden sungguh.

"Ye ker?" jawab kami penuh percaya.

"Ye lah, kancah peperangan...medan pertempuran... sama lah tu...."

"Chaaiittt, abes aper kenangena kancah perang dgn dodol lak neh???" Aku.

Abis kitorg bergelak sakan, brother partner plak bersuara...

"Kancah tu maksudnye kuali besar yang tidak mempunyai telinga, biasanya dibuat masak dodol,bla..bla..bla"

"Mana ko dapat?" Aku buat muka kepoh mak senah terus melulu ke meja dia. *Hahahaha, dlm google pun bleh jumpe eh perkataan mcm nie? Canggihnyer manusia zaman skrg!*

Lalu bro kecik pun bergegas angkat telefon.....

"Hello, hah.. yg pasal kancah tadi ko tny... ....." *dan-dan lah bro kecik call membe dia* Kitorg gelak sakan kt blkng.... td bukan men lagik dok menanya satu opis...

Bro jiran pulak sedang menjawab telefon... siap tny sekali pd si pemanggil

"Ko tau x kancah tu aper?" *huh, masing2 nk tunjuk pandai ptg ni...* "Aper?? nama org?? paler otak ko..... kancah tu maksudnye...bla..bla..bla..."

Dan aku x faham macam mana perkataan keramat tu buleh jadi topik utama kami di pejabat pada hari terakhir bekerja dalam bulan oktober itu.

-040109: 2323 pm-
music: marcell- semusim
lokasi : rumah

No comments: