16 October 2009

Tadaa.... Kacak kanz? ;p ;p

Semalam, tengah membuang masa menunggu hasil testing di Damansara aku tanya soalan cepumas pada staff2 aku.
Aku tanya pada brother yang berdua, kenapa aku tak pernah nampak mereka2 ini berbaju melayu. Well, secara dasarnya baju melayu bukanlah pakaian rasmi diorang.

Untuk makluman, salah satu staff aku berbangsa India. Tapi dah lama convert Islam. Dalam family, dia sorang je yang convert. So secara logiknya mestilah ada sekurang2 sepasang baju melayu untuk dipakai di pagi raya walaupun terpaksa pakai baju yang sama setiap tahun pun. Raya setahun sekali je kan?

Yang seorang lagi China-Iban. Neneknya dan semua adik beradik ayahnya convert Islam beberapa tahun dulu. Hanya ayahnya saja yang tidak. Jadi mereka sekeluarga saja yang masih kekal dalam agama asal. Walau pun macam tu, mereka sekeluarga besar sambut raya setiap tahun. Dan semua orang di pejabat pelik dan tanya aku kenapa masa raya hari tu yang Islam tak cuti raya tapi yang bukan Islam pula bercuti panjang. Kata aku, sebab yang Islam tu beraya seorang, dia tak kisah pun kalau tak cuti. Yang tidak Islam itu, punya keluarga besar yang berkumpul dan meraikan hari raya. Kita hormati hak orang lain. Kitakan rakyat muhibah. Penuh semangat satu Malaysia.

Jadi, masa aku tanya soalan tak berfaedah untuk kali yang ke berapa itu dua2nya menyegih je.
Yang seorang kater, dia kalau pakai hanya untuk acara tertentu. Sebab dia akan pakai lengkap satu set dengan sampin, songkok dan kasut yang maha glamor. Sebab baju2 melayunya ditempah dari butik. So, haruslah ader manik, kilau2 kerawang segala bagai fesyen yang ala2 selebriti selalu pakai. Aku cebik je. Ye lah tu!
Yang seorang lagi pula cakap, dia ada juga baju melayu. Pernah pakai masa zaman belajar di Poli dulu. Hilang muka Iban, dah memang nampak macam orang melayu nanti katernya. Aku kater, tak pe lah... Selama ni pun ramai orang dah confius.

Jadinya, aku buat special request semalam. Mahu kedua2nya datang pejabat hari ini dengan berbaju melayu. Kalau pun tak mahu lengkap satu set, cukuplah dengan berbaju melayu dengan seluar slack atau jeans. Aku kater lagi, ni bukan arahan dari aku sebagai boss. Tapi sebagai permintaan besar dari seorang rakan sekerja. Psikologi sungguh.

Aku datang pejabat awal kebelakangan ni. Banyak perkara dalam kepala setiap kali bangun tidur. Jadi tak mahu serabut, aku pergi kerja awal untuk elak kesesakan, elak parking jauh, elak punch card merah, elak tak sempat sarapan dan elak hal2 remeh yang boleh mencacatkan permulaan hari aku.

Tau aper jadi pagi tadi?
Jeng..jeng..jeng....

Sedang aku khusyuk membaca email aku dengar suara... "Tadaa... amacam? Jangan terkejut...."
Pergh, permulaan pagi yang hmmm.... bonus lah kater orang! Staff aku betul2 pakai baju melayu hari ni. Warna purple lembut. Siap dengan sampin songket dan capal. Ahhh! Rasa nak jerit dowh! Walaupun bukan lah kacak bagai Fahrin Ahmad, tapi sebab tak pernah hayat aku selama ni tengok dia berpakaian macam tu rasa nampak segak benar lah. Ahh! Nak jerit lagi...! Opismet semua dok tanya. Boss kitorang sampai terkejut tengok. Orang lain semua berT-shirt dan jeans je hari ni. Boleh ke mamat yang ni pulak sesat gaya?

Aku menyengih sepanjang pagi. Mujur aja aku tak pakai baju raya aku yang sama warna dengan bajunya. Kalau tak dah 'bersanding' kitorang. Katernya, aku bertuah. Sepanjang dia bekerja, tak pernah lagi opismet kami dapat tengok. Kalau bukan atas permintaan aku tak de lah dia bersungguh pinjam sampin dan capal dari membenya yang melayu. Ah..! Jerit lagi dan lagi! Tambahnya, dia hampir nak pinjam songkok sekali, tapi tak jadi sebab kalau bersongkok dia akan kelihatan lain. Hilang terus muka Iban. Tapi pada aku, songkok tak jadi hal. Sebab mungkin ada orang akan buat isu hal songkok ni. Takut jadi sensitif. Aku kater pada dia, semua dah elok. Cuma kalau tanggalkan 2-2 subang lebih sempurna gayanya.

Yang tak best nya, pagi tu jugak dapat sms dari brother sorang lagi. Katernya tak sihat. Ke klinik dan mintak mc. Huhuhu, dapat tengok seorang je lah jawabnya. Kitorang syak dia nak escape dari 'task' yang aku beri ni. Tapi, demi bersangka baik aku percaya lah dia tak sihat. Sebab tahap kesihatan dia memang sedikit kurang memuaskan.

Hammm, jadi lah dapat tengok sorang je... Dari takde kan? Okay lah tu.

No comments: