14 October 2009

sniff...snifff.....

Tengahari tadi, sedang buat kerja dengan kedua2 staff aku tiba2 aku tergerak nak tegur pasal haruman salah seorang staff aku ni. Aku tanya dia, tukar perfume baru ker? Terus brother yang sorang lagi buat muka syak wasangka. Macam mana lak aku boleh tau kan??

Hmmm, aku nak tegur dari minggu lepas lagi. Hari Rabu. Masa tu kitorang beramai2 melepak tepi kabinet sebab ada equipment yang down. Pagi tu kitorang semua pergi training. Separuh hari cabut pergi troubleshoot pulak. Dah lah kabinet tu tepi jalan, sebelah tempat pengumpulan sampah.... pastu boleh plak tangki air atas tempat sampah tu bocor, mengalir lah air bersama2 air sampah sepanjang2 kabinet tu. So, dengan peluh2 petang hari yang panas denting, sebelah tempat sampah yang mengalir air penuh aroma tu..... manalah aku boleh cam sangat bau siapakah yang sungguh berlainan tu kan? Masa tu walaupun ada 4 orang mamat, tapi kalau ko dah hari2 dok menepek haruslah kau dah cam kan bau sorang2.... cumanya masa tu dah berbaur dengan bau sampah......

Aku pernah terdengar Dr Fadzillah Kamsah cakap (kalau aku tak silap lah eh!) yang perempuan ni sensitif dengan bau dan penglihatannya. Aper yang sensitif sangat tu kan?
Hokkay, contoh:
Seorang isteri boleh tau ader bau perfume perempuan lain pada baju suami even masa tu suami balik dengan baju yang lencun peluh dan hapak.
Lepas tu perempuan boleh langgar pintu pagar yang sebesar2 gabak tu pastu boleh kater, oppss tak nampak tapi boleh plak nampak rambut perempuan lain yang maha halus tu kat baju suami dia. Sungguh kan? Perempuan dari jauh boleh kater lipstik orang tak matching dengan baju sedang kan lelaki namapk merah jambu dan merah hati di bibir xde beza mana pun!

Untuk lelaki pulak katernya lebih sensitif pada rasa dan bunyi.
Contoh: Lelaki kalau makanan tu masin ke, tawar ke cepat je compliantnyer. Bukan dia yang masak pun kan? Nak sedap masak sendri lah kan? Sebab tu katernya lagi chef2 yang berjaya lebih ramai lelaki. Bukan sebab perempuan tak pandai masak macam diorang. Tapi sebab deria rasa lelaki lebih baik.
Kemudian kalau dengar muzik pula lelaki lebih menghayati bunyi yang ada. Telinga mereka peka dari serendah2 bunyi hingga lah tahan pada sebingit2 bunyi (Muzik heavy metal misalnya atau bebelan isteri yang sungguh duh itu!) Dia boleh perasan bunyi dalam frekuensi yang berbeza. Sebab tu kebanyakan kumpulan okestra konduktornya adalah lelaki. Hmm, make sense kan?

Hokkay, jauh menyimpang sudah.... Bila dah sesat di hujung kenalah kembali ke pangkal jalan kanz? Berbalik pada isu bau tadi. Even kalau bau rokok yang sangat busuk tu pun kalau hari2 kau kena bau, sampai satu hari sang perokok tukar jenama rokoknya pun kau boleh perasan tau, inikan pula bau perfume!

So masa duduk buat kerja tengahari tadi, sedang aku mudar mandir antara 2 brother ni aku terbau semula perfume yang sungguh asing tu. Owh, rupanya staff aku punya bau. Terjawab lah segala teka teki di kabinet sebelah tempat pembuangan sampah hari tu kan? Atas perasaan yang membuak2 nak tau terkeluar lah juaga soklan yang tak berpekdah tu. Memula brother ni tak jawab. Diam je. Yang brother sorang lagi dok menyakat. Menyengih2. Katernya aku 'sungguh prihatin' kat bro tu sampai boleh perasan semua tu.

Petang lepas lunch, time mata masing2 dah start melayu-layuan brother berdua ni soal-siasat aku pulak. Macam sesi confession kau tau tak! So, terpaksalah aku keluarkan teori di atas tadi dengan penerangan yang pnjg lebar. Kot lepas puas hati barulah brother ni keluarkan perfume dari beg dia. Sah! Memang dia tukar perfume pun. Sebab bau yang baru ni lebih light, bau oceanus n citrus sket. Dulu macam ala2 maskulin sket. Tapi bau lama ke, baru ke still sweet untuk kau curi2 hidu. Muahahaha! Dasar Senah kanz! Well, Senah kerja keliling Mamat2, itu je lah hiburan Senah kala kebusanan dan kebuntuan. Mengambil kesempatan dan menggedik dalam diam kay! ;p ;p


141009 : 2047
Britney Spears - I'm Not A Girl, Not Yet A Woman
Sri Kembangan

No comments: