01 April 2009

Lari-lari anak v6

Okay, ini entri yang sedikit emosi.

Boss aku, orang nya aku andaikan berfahaman ortodok.
Padanya,
- orang IT tak tahu buat kerja2 teknikal,
- kerja2 luar bukan untuk perempuan,
- dan staff bujang lebih efektif menerima arahan berbanding yang sudah beranak pinak.

Itu antaranya.

Dia juga bersifat apabila engkau boss, maka segala kerja remeh temeh bukan lah bidang dia.
- Arrangement site visit misalnya.
- Atau report hasil site visit yang dia sendiri pergi.
- Atau compile nombor ID staff bawahannya.

Itu bukan tugasnya.

Kalau dia sebagai boss jatuhlah standardnya kalau buat semua tu.
Itu sangkaan aku.
Sebab bila datang perkara2 tersebut kepadanya, dengan segera akan jadi tugasan anak2 bawahannya.
Belum pernah dia buat sendiri.
Tidak walau sekali.

Kebelakangan ini aku sedikit terasa dengannya.
Mungkin aku yang terlebih emosi.
Terlalu banyak hal2 yang buat aku 'berangin' dengannya.
Kelemahan aku, aku tak mampu kata TIDAK untuk setiap perkara yang di arahkan tanpa rela.
Belakangnya, bukan main ribut aku.
Berhempas2 telefon segala.
Tapi kesudahannya, tunduk akur juga lah aku dengan arahannya.
Aku belajar untuk ikhlas dalam setiap kerja yang aku buat.
Tapi........kita manusia kan??

Tugasan aku ke Kedah dah diragut dia.
Aku bengang menggila.
Trip aku ke sana asyik bertangguh sebab sibuk coverkan kerja2 dia bila dia terpaksa attend 2-3 mesyuarat dalam satu masa.
Kerja aku sendiri terabai. Jadual aku yang tak terurus jadinya. Kucar kacir. Terkejar2.
Tiba2 2 minggu sudah dia datang pada aku minta aku arrangekan site visit untuknya ke Kedah.
Dengan makna lain, dia dah cantas jalan aku!
Dah la ambil trip aku, suruh pula aku arrangekan bagi pihak. Minta aku call sana sini. Tanyakan jalan, tanyakan jarak, tanya kabinet, tanya staff, hantar email......
Arrgghhh......Buat sendirilah!! >.<

Sudahnya minggu ni aku lari2 saja.
Semalam ke Labu, hari ni ke Melaka.
Minggu depan pandai2 saja aku arrange site visit merata2 tanpa pengetahuan dia.
Tau2 hantar report saja.
Aku katakan pada officemate yang lain, dia yang ajar aku jadi macam ni.
Dia mahu aku ikut rentak dia, aku ikut.
Tapi jangan marah bila aku buat rentak aku sendiri.

Aku tak minta banyak.
Sebab aku tak mampu kata TIDAK pada dia.
Jadi tolong kata YA untuk aku pula

No comments: