08 April 2009

Kisah Jus Tok Guru

Tempat duduk aku di office, letaknya paling dekat dengan meja yang kami khas kan untuk letak makanan.
Memandangkan kitorang dah takde pantry macam kat opis lama dulu, jadiknya 'dapur' kitorang agak 'terbuka' lah.
Masa sesi makan2 kambeng golek yang ditaja bro uncle berlangsung meriah.
Disebabkan meja makan kami sempit dan telah didominasi oleh makcik2 dan kakak2, aku amik keputusan untuk melantak di meja aku sendiri je. Seorang diri.
Bro2 yang lain pulak berkumpul ramai2 dekat meja bro kecik dan bro jiran yang mana cuma sekilas pandang sejengkal jarak aja dari tempat duduk aku.
Aku, kalo dah makan tak kisah hal keliling. Nak2 kalo layan kambing.... Pergh, terbaeekk! ;p
Tengah aku khusyuk melantak, tiba2 seorang bro toyol bersuara...
"Da, kalo nak carik laki ko kena carik yang utamakan kesihatan macam ni... Bagus ni..."
Sambil menayangkan sebotol Jus Tok Guru milik bro partner dengan senyum2 kambeng.
Aku syak akan bermulalah topik2 yang tak munasabah mengiringi kata2 itu tadi.
"Uish... aper pulak. Macam tu lah tak bagus..."
Dah aku kater kan.... Along pulak menyampuk.
"Kalo orang mampu, dia tak payah minum semua benda2 ni... Orang yang lemah je kena minum tu semua..."
Selain gelak2 puaka, masing2 mula buat muka lucah dengan aku.
Padahal aku tau, Jus tu gunanya untuk kecerdasan minda. Bukan untuk ubat kuat.
"Orang minum untuk mindalah...." Jawab bro partner.
Aku tunduk jer. Malas nak mengadap muka sorang2 yang semuanya dah berdiri menghadap aku yang sedang buruk melantak.
"Tu lagi bahaya, nampak sangat minda tak cerdas tu.. Bahaya..Bahaya.."
Ada saja nak dikenakannya.
"Aku beli untuk kesihatan dalaman...."
"Dengar tu Da, jangan carik orang macam ni.... Luar dalam lemah..."

Aku. Tahan sabar aja lah. Tahan telinga. Tahan hati. Tahan buat muka tapaham apape.
Layan kambeng lagi baeekk....

No comments: