16 January 2008

kisah uniform I

Sekolah menengah aku letaknya di luar bandar.
Sekolah buruk.
Atas bukit, tapi kalau musim hujan sekeliling luar sekolah akan banjir. Ironi sungguh!
Memang sangat tak faymes.
Masuk pertandingan jarang menang.
Warganya pula ada pemegang rekod polis. Hahaha, sungguh hebat.

Tiada mamat yang segak2. Kalau ada pun hanya lah secebis dua.
Stok sangat terhad untuk direbuti.

Sekolah dulu, aku ahli kelab usahawan.
Memang muka tebal betul dulu.
Bila ingat2 balik, rasanya aku takkan seselamba itu sekarang.
Hari sekolah kami berjualan dekat tangga sebelah kantin.

Hari Sabtu kami beroperasi di astaka sekolah.
Depan pintu masuk.
Dekat dengan parking kereta cikgu2.
Dekat dengan tapak kawad untuk warga Kadet Bersatu sekolah.

Rasa2nya masa tu lah aku nampak kaum adam yang segak2.
Sungguh.
Mungkin itulah faktor utama kenapa kulit muka aku tebal sangat nak berjualan kat sekolah masa tu.
Kadet2 bukan semuanya yang aku kenal.
Tapi kalau terserempak tengah jalan dalam pakaian sekolah mungkin lah aku masih cam.
Kebanyakan kadet2 adalah pelajar kelas belakang.
Ada yang dari kelas tercorot.
Penuh rekod dalam buku cikgu kaunseling.
Pelajar cemerlang mana nak masuk kadet2 ni semua.
Diorang layan masuk St John, Persatuan Bulan Sabit Merah paling2 pun Kadet Remaja Sekolah.
Sebab trend dalam Kadet Bersatu setiap tahun ialah budaya ragging.
Budak cemerlang tak cukup tebal kulit mukanya.

Kami para2 usahawan moden yang cilik inilah saksinya setiap minggu.
Pernah satu masa seorang senior kena denda cakap I Love U pada tiang sebelah meja kitorang berjualan.
Ada juga disuruhnya jalan straight jangan pusing2.... Sampai depan pintu library, dah nak buat macam mana?
Mana ada orang berkawad sambil buka pintu library??
Kalau setakat kena pumping tu, hal biasa dah.
Dua belah tangan, sebelah tangan.
Kadang2 disuruhnya pumping sambil tangan menggenggam penumbuk. Sadis!

Tapi ahli2 Kadet sekolah aku memang sporting.
Lucu.
Biasanya pelajar2 kelas belakanglah yang selalu bikin gamat.
Sebab kulit muka diorang berganda.

Dan aku sangat kagum pada umat yang beruniform ini masa sekolah.
Ada juga minat pada senior seorang dua.
Hasil dari aktiviti skodeng, time diorang kawad.

Tapi itu cerita dulu.
Sebelum terjadi kisah yang akhirnya buat aku berubah fikiran tentang warga uniform ini....

bersambung.......

No comments: