30 July 2010

Cinderallo story.....

Ada satu malam, kami ramai2 standby untuk satu projek improvement.
Semua sekali mungkin ada 12-13 orang. (As usual aku bunga sekuntum, yang lain semua kumbang!)
Kami pecah ke 5 tempat.

Aku standby dengan brother pakcik kat ibusawat.
Satu, sebab aku malas nak standby kat site.
Malas nak cari2 toilet tengah2 malam.
Ibusawat takpe, aku tau mana letaknya.
Dua, sebab aku lamaaa tak sembang dengan brother pakcik.
Tiga, senang nak tido. Ada kerusi. Site mungkin ada sehampar lantai yang sejuk.
Empat, ada PC. Boleh layan internet sementara menunggu kerja.

Sebelum berpecah pergi site masing2 aku, brother pakcik dan adik baru naik ke tinggat satu.
Check equipment dan di beri sedikit briefing oleh brother pakcik.
Masa nak turun semula ke pejabat bawah, aku keluar dulu dari bilik equipment.
Mamat dua orang tu sungguh khusyuk berbincang, jadik aku terus blah dulu.
Sebelum turun, masa aku sarung kasut terpikir idea jahat kat kepala hotak.
Aku terus capai satu crocs kepunyaan adik baru, letak atas para tak berapa jauh dari pintu bilik equipment.
Terus aku cepat2 lari ke bawah.
Masa adik baru nak amik beg dan baju sejuk dia, aku buat muka selamba jer.
Aku syak dia tahu aku buat, sebab beberapa hari sebelum tu aku asyik kutuk kasut dia.
Dia pegi keje pakai crocs je sekarang, sebab kasut keje dah koyak. Menganga tapak.
Selalu orang koyak tapak kasut kat depan, dia koyak kasut menganga kat tumit.
Elok sangat lah ganti dengan crocs.

Hari ni, aku pegi balik ke ibusawat tu.
Dengan adik baru.
Saja nak check2 equipment.
Masa nak masuk bilik equipment tu dia cakap kat aku
"Kasut aku pernah hilang kat sini..."
Aku pandang muka dia. Bila masa plak??
"Ada satu hari tu aku dok cari2 kasut aku, tengok2 atas ni.... Ntah saper lah buat. Takde keje..... Ada jugak orang macam ni kat dunia...." bebelnya lagi.
Aku terus gelak tak menahan2......
"Betul Senah, ntah saper lah takde keje buat macam tu. Aku series ni..." katanya lagi...
Aku gelak makin kuat.....
"Wey, tu aku yang buat lah..... Ko tak perasan ker malam tu kite bertiga je ada?"
Terus dia gelak kuat2...
Kitorang melintasi satu kawasan yang penuh dengan orang dengan tawa yang berdekah2.
"Aku perasan lah kita bertiga malam tu, tapi tak sangka lah ko yang buat. Aku ingat ada org lain yg takde keje. La... ko ni....."
Katanya dengan tawa yang berbaki lagi.
Ha3..... Tolong lah ingat balik....
Malam tu nak dekat pukul 12. Mana lah ada orang kat ibusawat pun.... Budak ni...
Mesti dia tak sangka dapat boss mereng macam aku kan?
Orang bergurau pun blur budak ni!

No comments: