07 January 2010

Genggam tangan ku......Erat. Bawa ku lari.......Jauh.

2 hari training di KL sangat menguji kesihatan jantung aku.
Semalam, tol keluar highway KL-Putrajaya jem teruk. Walaupun pada lane smart tag dan touch n go.
Lepas je tol, jalan tak berapa nak sesak.
Walaupun pelik sebab biasanya tol clear, lepas tol yang jem, tapi aku abaikan je perasaan tak sedap hati sebab dalam keadaan 'nak sampai cepat' masa tu.

Kalau korang biasa ikut MEX tu, korang mesti tau sesetengah selekohnya agak berbahaya.
Aku amik lane kanan, rempit ikut laju kereta depan.
Tiba kat satu selekoh, keadaan berbukit sikit tiba2 aku tengok kereta depan dah berhenti. Mengejut.
Aku, dalam panik semesta tu aku jeling ke lane kiri sesaat, terus pusing stereng.! Mujur takde kereta.
Masa tu jugak kedengaran bunyik brek (strreeetttt~!!) kereta yang belakang aku pada lane kanan. Dan diikuti beberapa lagi kereta di belakangnya. Fuhh, seb baik dah ke lane kiri kanz....
Tapi bayangkalah eh, kalau ada kereta kat lane kiri .....bakal ada 3 kemungkinan.

1st, stay kat lane kanan tapi terpaksa brek gile babi dalam. Adengan cium menyium bontot kereta bakal berlaku. Dan aku dah bayang kan betapa JEJAKA aku akan kemek sebab masa tu halaju kereta masing, kau paham2 saja lah...

2nd, kalau aku berkeras paut stereng ke lane kiri (sebab tak mau tercium bontot kereta depan) mau JEJAKA aku hilang muka sebelah. Paling bangsat aku cakap ko pintu sebelah kiri akan berlaga pipi dengan pintu kereta orang sebelah lane kiri.

3rd, paling aku takuti... Aku elak ke kiri, tp tak sempat abis keluar.... Depan langgar orang depan, tepi sagat dengan orang sebelah, blakang pulak kena kasik hentam! Perggghh~~

Masa tu lah baru ingat nak mengucap, doa bagai neh! Makhluk betul. Time susah baru ingat Tuhan.
Gigil tak yah cakap lah.... Adalah dalam 15 saat badan macam kena karen, tak bleh stop ketar.
Jantung pun masa tu rasa macam boleh dengar degupnya. Lagi kencang dari degup lepas lari 4X200 meter masa zaman sekolah dulu.

Hari ni, kat tol tak sesesak semalam.
Tapi macam yang selalu2, lepas tol kereta mula merangkak2 sampai lah Jalan Tun Razak.
Sepanjang dari keluar MEX sampai lah ke tempat training, aku tak tahu berapa banyak kali aku kena brek mengejut sampai botol air yang aku letak kat seat sebelah tercampak jatuh ke bawah.
Kereta menyelit, moto menyelit, lori menghimpit, kereta bersilang2 depan belakang, kereta polis lalu plak, dan paling aku benci sekali time2 sesak padat macam ni ader plak 'orang2 besar' lalu.
Perghhh, hangin btol rasa!
Dengan polis iring bermoto2, pastu ader kete pengiring plak.
Dah lah soh orang ke tepi time2 takde ruang, kau pulak boleh lalu gitu jer. Kalau berani meh lah join sesak sama! Baru lah true kater orang! Barulah 1Malaysia!! (tak memasal~!!)
Kasik kami sang marhaen ke tepi, kasik siren bingit tak hengat, kasik moto polis sebijik dua dan paling jaki sekali, ko tinted pulak cermin kete kebal ko sehabis itam.
Tak habis sakit jantung sebab asyik kena sergah2, kau kasik pulak sakit hati kaw2 punya!

Sampai tempat training kepala sakit.
Sebutir pun ilmu tak masuk dalam kepala.
Chekgu ngajar kat depan aku pangku kepala kat belakang.
Sampai tahap tak tahan aku selamba telangkup muka atas meja.
Migrain. Serius kritikal!

Ni sampai sekarang masih sakit kepala neh~

Nak2 staff aku baru call pasal breakdown sekejap tadi.
Hadoilah........
Mana lagi kritikal, equipment atau aku??
Aku syak sekejap lagi aku pun breakdown sama~~




080110 : 0020 am
Agnes Monica - Teruskanlah
Seri Kembangan

No comments: