24 October 2010

Kuning.


Hokkay, kali terakhir aku cuci kereta di kedai adalah pada bulan puasa yang lalu.
Selebihnya, aku bukannya malas sangat sampai nak hantar ke kedai cuci kereta pun susah.
Juga bukan sebab aku kedekut yang maha amat untuk bayar pada Bangla kasik cuci Jejaka aku.
Tidak.
Hakikanya aku jadik paranoid untuk pegi carwash selepas berlakunya satu incident.

Masa tu pertengahan puasa.
Hari sabtu kalau tak silap aku.
Takde aktiviti.
Sepanjang puasa langsung takde breakdown mahu pun kerja lebih masa.
Jadi hujung minggu yang biasanya aku habiskan dengan membuta tidak berlaku di situ.

Aku takde tempat basuh kereta yang spesifik.
Ikut suka hati nak pergi yang mana.
Kebetulan hanya carwash yang satu tu buka.
Tapi ramai pulak orang sedang menunggu turn masa tu.
Biasanya, sama ada cuma ada satu kereta atau langsung tiada baru aku berhenti.
Tapi sebab kereta aku dah nazak dan bertukar warna, jadiknya aku berhenti jugaklah.

Masa tunggu turn datang satu kereta.
Cuba beramah mesra tapi aku dok elak2.
Dia borak dengan mamat yang sedang menunggu keretanya yang hampir siap dibasuh.
Lepas mamat tu blah, mamat yang tadi ajak aku borak lagi.
Alah, takat borak2 ringan kata orang.
Sesi ramah2 mesra. Bukan jumpa lagi pun lepas tu kanz.

Dok tanya tinggal kat mana, keje mana, orang mana, soklan2 lazim je.
Aku jawab je lah, tapi tak jawab direct.
Aku cakap dok dekat2 situ, keje area2 cyberjaya, orang johor bla bla bla....
Takdelah nak spesifik alamat umah, company aper, atau apa2 maklumat yang ko rasa orang bleh carik kau melalui tu.
Maklumlah, dunia tanpa sempadan kan sekarang.
Aper pun bleh dapat.

Isnin, masa balik kerja aku perasan macam ada satu kereta pesona slow je lalu kat area rumah.
Masa tu aku baru lepas parking kereta.
Driver tak nampak.
Sorok muka pandang tempat lain.
Aku abaikan ajerlah. Tak nampak apaper yang mencurigakan.
Tak sangka, tak berapa hari lepas tu aku dapat business card nama seseorang kat wiper kereta masa aku nak pergi kerja.
Tapi sebab malam sebelum tu hujan, jadik kad nama tu lencun.
Aku letak dalam kereta. Aku keringkan kad tu dekat keyboard komputer opis.

Datang opismate seorang tanya, aku jawab ader orang letak kat wiper kereta.
Aku cerita secara ringkas yang aku syak mamat yg aku jumpa kat carwash yang letak.
Tapi opismet aku cakap sekarang aku dah ada stalker. Aku tak setuju. Bunyi sungguh negatif.
Dan aku abaikan kedua2nya. Opismet dan mamat tu.

Selang beberapa hari aku dapat lagi kad nama yang sama.
Ada sikit kata2 kat situ.
Hokkay, malas nak cerita panjang2 last2 aku sms ucap terima kasih sebab sudi susah payah dok round area kejiranan aku semata2 nak carik kereta aku so dia boleh tinggalkan kad nama and berkenalan.

So, aper yang paranoidnya aku lepas tu?
Masa hari raya dia dah mula sms ayat2 yang macam....
"Awak, kita kawin..." atau
"Awak, saya dah bincang dgn family saya, diaorang okay..." or
"Saya tahu awak adalah seorang yang keras hati nak terima orang tapi saya akan setia....."
(tak ke naik giler kau membacanya??!)
And bagai2 yang mana hatta kau tak balas barang seketul sms pun dia tetap setia menghantar sms2 sedemikian rupa.
Boleh imagine kenapa aku sungguh paranoid??
Hanya selepas satu pertemuan di carwash, dengan beberapa baris ayat, dan dalam waktu yang amat singkat.....
Aku tak habis fikir.
Aper yang aku dah buat sampai mamat ni jadik macam tu ek?
Ke memang type psycho? Tapi nampak memang sangat normal.
So, if dia TERjumpa or TERbaca post aku ni.... Aku harap dia bleh paham lah kenapa aku sangat dingin tak balas sms or call2 dia.
Aku rasa kalo perempuan lain pun berperasaan sama kot.......

Hmmm.....


1 comment:

khad said...

wooo...scary