12 June 2008

saya punya hati yang tenang.... ketika itu.......

Pernah satu waktu, ketika masih belum punya JEJAKA yang bisa bawa saya ke mana-mana.

tengahari itu
yang panas terik
disuruh menghadiri satu mesyuarat di pejabat kedua saya
bergegas menuju ke lrt terdekat
naik semput berkejaran
sampai sebelum waktu makan tengahari bermula
perut yang berkeroncong, tetapi berpuasa pada hari itu
lalu ke surau

kebahagian orang mukmin itu terletak pada tiga perkara...
pertamanya, kenderaan yang selesa untuk ditunganggi ke mana2
keduannya, rumah yang besar untuk didiami
dan yang terakhirnya, anak2 dan isteri yang solehah



dalam sayup2 ayat itu singgah di kepala

ada manusia punya rumah besar, tapi hati tidak tenang
tidur malam juga tidak lena
tapi ada manusia punya hati tenang walau tiada rumah besar
hatta dalam surau ini pun sambil dengar ceramah boleh tidur dengan
nyenyaknya


papp!
rasa seolah ditampar
terpisat2 bangun dan menyandar pada dinding
terlihat 2 baris manusia yang sudah siap bertelekung menoleh ke arah saya
demn!
salahkah saya punya hati yang tenang lalu tertidur dengan lena dalam surau ketika mendengar ceramah?
atau.......
saya terlena sambil berdengkurkah?

No comments: