01 September 2010

Setahun dah berlalu rupernye..... Apsal aku tak prasan??

Hari ni balik SK lepas 5 hari pulang bercuti sejak Jumaat lepas.
Pergh, puas benau lah dapat berpuasa kat rumah lama2 macam ni.
Kau cakap je aper nak makan, segera abah carik bahan soh mak masakkan.

Asal2 balik JB berempat. Last2 tinggallah sensorang kembaranya.
1st Ana call, bagitau lecturer dia buat test hari 30hb tu.
Lepas tu Amad plak call, bagitau ada assignment nak kena siapkan. So, tak jadiklah nak balik cuti merdeka.
Last skali, putera bongsu call bagitau ada latihan kawad petang Jumaat then ada kelas Isnin pagi.

Oleh sebab memang dah apply cuti siap buat muka kerek giler kat boss bagitau "cuti saya banyak lagi" masa mintak boss approve kan dan hati memang dah meroyan nak jugak balik berpuasa kat JB tahun ni, aku kentalkan aja semangat balik seorang.

Selama ni pun macam lah berteman kan....

Masa nak balik tadi, aku panggil makcik sebelah rumah. Saja panggil, pernah sekali aku balik SK tak bagtau, mak kater dia tanya.
Lepas2tu setiap kali nak balik aku akan panggil dia. Bagitau aku nak balik SK semula.
Semalam sempat kitorng berborak, masa aku ngan mak sebok mengemas laman rumah yang semak samun.

Aku kalo dengan makcik ni bergurau je manjang. Aku usik dia, asyik berbau je dapur rumah dia.
Katanya, sibuk buat kuih siput. Tempahan dari adik beradik. Kuih lain tak buat lagi.
Katanya lagi, dapur rumah kami apa kurangnya. Semalam berbau juga.
Mak cakap, memandangkan aku dan mak sama2 sedang 'cuti2 Malaysia' jadik kami buat kuih sepanjang hari semalam.
Kalau letey sekurang2nya bolah makan dan minum. Lagi pulak takde sapa kat rumah selain kami bertiga. Aku, mak dan abah saja.
Owh, senang lah macam tu katanya, ada assistant nak buat kuih. Pagi ni pulak bergotong royong bersihkan laman.

Jadinya, hari ni masa nak balik aku salam2 dengan dia.
Katanya, takde aper nak bagi, kuih raya tak siap lagi.
Aku cakap kat dia, alah.... tak payah bukan boleh makan pun. Lagi pun mak dah siap bekalkan aku nasi himpit dengan serunding kelapa untuk makan 'berbuka' kat rumah nanti.
Sekejap lagi dia dah hilang masuk ke rumah.
Keluar2 dia bawak sebotol kuih siput. Makan tengah jalan nanti eh.... katanya.
Adeh makcik, even boleh makan pun aku takkan nak makan time2 puasa macam ni....
Kalau tak tahan berhenti kat RnR, bukak bekal makan tau.....
Katanya lagi.

Hahhahaha, mak gelak jer. tau aku takkan buat macam tu. Kejadah kau?
Makcik....makcik.....
Teringat kisah raya lepas.
Hmmmmm, saya bukan budak2 lagi lah.

*geleng kepala* :) :)

No comments: